“Nederland kent meer leveranciers van rouwauto’s, maar geen enkel ander gespecialiseerd bedrijf maakt ze van A tot Z”, vertelt Jaap Legters (39 jaar). Met zijn broer Huib (37 jaar) is hij eigenaar van Huiskamp Carrosseriefabriek in Winterswijk. Huiskamp is de leverancier van de fraaie rouwauto’s die Vredehof in eigen beheer heeft. Jaap vertelt graag hoe de stijlvolle, op maat gemaakte staatsierouwauto’s van Vredehof tot stand komen.
“Ons team bestaat uit 35 gepassioneerde medewerkers. We beschikken over een eigen plaatwerkerij, spuiterij en stoffeerderij. Samen ontwerpen, bouwen en installeren we rouwauto’s. Door de jarenlange ervaring en goede contacten met onze klanten over het werken met deze rouwauto’s in de praktijk, weten we mooie en praktische oplossingen toe te voegen.”
Duurzaam en ergonomisch
“Voor Vredehof hebben we onlangs een nieuwe Mercedes aangeschaft en omgebouwd naar een rouwauto. Naast duurzaamheid spelen ergonomie en aanpassingen aan de rouwauto om schade te voorkomen, een belangrijke rol. Als voorbeeld noemt Jaap de rollen in de vloer van de rouwauto. “Deze vergemakkelijken het inschuiven van de kist. Ook zorgen we voor een zo laag mogelijke tildrempel. Nabestaanden helpen soms bij het in de rouwauto plaatsten van de overledene. Vroeger gebeurde het nog wel eens dat de kist of de schaarwagen de bumper van de rouwauto raakte, waardoor krassen of deukjes ontstonden. Om dit te voorkomen installeren we een automatisch beweegbare bumperbeschermingsrail. Dit maakt dat een dergelijke beschadiging eigenlijk onmogelijk is geworden.”
De zaag erin
Na binnenkomst van de auto, wordt deze in de carrosseriefabriek in Winterswijk grotendeels ontmanteld. “Letterlijk gezegd, gaat de zaag erin. Voorbij de voorstoelen verwijderen we eigenlijk het complete achterdeel. En ja, dat is een behoorlijk rigoureuze ingreep, maar nodig om vervolgens de auto te kunnen verlengen met de vereiste 80 tot 86 cm.” Jaap legt uit: “Evolutionair gezien worden mensen langer en soms ook breder. Dat vereist aanpassing voor de afmeting van de kist, maar ook voor het ontwerp en de uitvoering van onze rouwauto’s. Tegelijk houden we rekening met de wens van nabestaanden om bloemstukken mee te kunnen nemen in de rouwauto. Momenteel is de doorgang van een rouwauto minimaal een meter hoog zodat het plaatsen van een kist met bloemen daar bovenop, geen enkel probleem is.”
Jaap vertelt dat hij, voorafgaand aan de bouw van een rouwauto, samen met Vredehof een uitgebreid pakket van wensen en eisen heeft samengesteld. “Ook tijdens het bouwproces zelf maken we samen nog keuzes die van invloed zijn op het uiteindelijk resultaat. Het deel dat we toevoegen aan de rouwauto bestaat uit een stalen constructie en daaroverheen een kunststof carrosserie.” Uiteindelijk ondergaat elke rouwauto een technische keuring. “Het keurmerk dat we daarvoor ontvangen is gebaseerd op internationale richtlijnen. Daarmee voldoet de rouwauto aan alle eisen.”
De veelzijdigheid en het klantcontact maken zijn vak zo aantrekkelijk. “In een rouwauto brengen we zeer uiteenlopende kennis en expertise samen. Vanaf het begin werk je als team naar een eindproduct toe voor een klant die je vaak al jaren kent. Dat schept een band. Tijdens het ontwerp en bouwproces stuur ik foto’s naar de opdrachtgever. En tussendoor komen klanten soms ook kijken hoe het staat met de bouw van de rouwauto of rouwtransportauto. Wij houden zelf erg van die transparantie tijdens het ontwerp- en bouwproces, en onze klanten waarderen dat.” Jaap laat de werktekening zien van de nieuwe rouwauto die hij afgelopen zomer mocht opleveren aan Vredehof Uitvaartverzorging. “Dit is een Mercedes Landaulette met gesloten zijkant. En ja, natuurlijk is ook deze uitgevoerd in de voor Vredehof zo kenmerkende kleur smaragdzwart metallic. In de zon lijkt het heel donkerblauw. Echt prachtig, subtiel en waardig. Als je de rouwauto ziet, moet deze een ‘wow-effect’ oproepen. En dat doet de Landaulette van Vredehof zeker. Dat geldt voor nu, maar dat moet over tien jaar nog steeds het geval zijn. En daar doen we elke dag, meer dan ons uiterste best voor.”
Jaap Legters
< Alle berichten