Keurmerk

Je kunt het maar 1 keer goed doen. Leve het Keurmerk Uitvaartzorg!

‘Mijn uitvaart? Die heb ik tot in detail uitgewerkt en overgedragen aan mijn nabestaanden. Zo weten zij hoe ik mijn afscheid graag voor me zie.’ Er zijn veel mensen die specifieke wensen hebben over hun uitvaart en die groep is groeiende. Uitvaarten worden steeds meer maatwerk en dat vraagt dus om een goede begeleiding. Immers, een uitvaart kun je maar één keer goed doen. Maar hoe ben je er als consument nu zeker van dat je een uitvaartverzorger kiest die het ook daadwerkelijk doet zoals jij voor ogen hebt?

Sinds de overheid eind vorige eeuw het vak uitvaartverzorging heeft vrijgegeven aan de markt, is het aan de branche hoe de kwaliteit van het vak gewaarborgd blijft. Zeker door de komst van internet, de bijbehorende digitalisering en de ‘booming’ groei van ondernemers werd de roep om het borgen van kwaliteit steeds groter. Een uitdaging die Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) met verve oppakte. Paul Koeslag is als eerste onafhankelijk voorzitter van de BGNU blij met het keurmerk: “Het zorgt voor een stukje zekerheid naar de consument toe en het stelt strenge eisen aan het proces en gedrag van een onderneming. En dat is nodig, want een uitvaart mag eigenlijk niet misgaan. Je kunt hooguit proberen om de klacht met een goed gevolg af te handelen, maar overdoen? Nee, dat kan natuurlijk nooit.”

Uitvaartleider van nu is vooral coach

Nu de wensen van uitvaarten steeds persoonlijker worden, vraagt dat ook veel meer kennis en empathisch vermogen van een uitvaartleider. Denk alleen maar eens aan de multiculturele samenleving. Nieuwe rituelen doen hun intrede, maar ook de wensen ten aanzien van muziek of de locatie van de afscheidsdienst veranderen. “De uitvaartleider van nu is veel meer een coach”, legt Koeslag uit. “Hij of zij neemt de mensen veel meer bij de hand en beweegt mee met persoonlijke behoeften. Wat dat van ons als brancheorganisatie vraagt? Dat we de kwaliteit van deze coachende rol continu op een hoog niveau brengen en houden. Bekwaam personeel is niet voor niets het meest essentiële speerpunt van ons Keurmerk Uitvaartzorg. Zij zijn immers de vertrouwenspersoon die namens de nabestaanden het gewenste afscheid verzorgt. Dat vraagt empathisch vermogen, maar ook technische kennis. Dat eerste toetsen we voornamelijk vooraf via stages en het beroepsexamen, de tweede via permanente educatie die nodig is voor behoud van het keurmerk. Met alles wat we aan opleidingseisen stellen, hebben we maar één doel voor ogen: het vervullen van de uitvaartwensen en dat op een zo mooi mogelijke manier.”

Cursus conflicthantering? Of toch kennis van omgang met samengestelde gezinnen?

Om een beeld te geven van de ontwikkelingen die het vak doormaakt, geeft Koeslag een aantal voorbeelden van opleidingsrichtingen. “Denk bijvoorbeeld eens aan de continu veranderende wet- en regelgeving. Wanneer er wijzigingen optreden binnen het erfrecht, dan geven wij deze eisen door aan het Nationaal Vakexamen Uitvaartzorg. Zij vertalen deze wijzigingen naar toetsingseisen. Zo weten opleidingsinstituten en uitvaartorganisaties waar zij aan moeten voldoen om punten te behalen. Naast wet- en regelgeving zijn er ook opleidingen op het gebied van conflicthantering, samengestelde gezinnen, rouwverwerking en rouwverwerking in een multiculturele samenleving. Kortom, een breed palet aan thema’s. Het is aan de uitvaartleiders waar zij zich in willen bekwamen of specialiseren.”

Zes zekerheden voor een goede uitvaart

Een uitvaart overdoen is geen optie, dus selectie aan de voorkant voor een goede uitvaartleider is voor de consument een eerste stap richting zekerheid. Immers, door te kiezen voor een gecertificeerde organisatie, weet je als consument in elk geval dat de uitvaartleiders continu getoetst worden op strenge kwaliteitscriteria. Wie kiest voor een aangesloten organisatie, kiest voor zes zekerheden:

  1. Heldere afspraken over de uitvoering.
  2. Transparante kostenbegroting.
  3. Goede organisatie van de uitvaart.
  4. Bekwaam personeel.
  5. Doelmatige klachtenafhandeling.
  6. Klanttevredenheidsonderzoeken

Wilt u weten of uw uitvaartleider beschikt over het Keurmerk Uitvaartleiders? Bekijk het register online.

Overlijden melden • 24 uur per dag:
088 1198 200

Neem gerust contact op wanneer u vragen heeft. Wij staan voor u klaar.

088 1198 200 info@vredehof.nl

De juiste keuze

Wij zijn overtuigd van onze kwaliteit, maar we ondersteunen die overtuiging graag met een aantal keurmerken die we met trots voeren.