“Verantwoord omgaan met kostenstijging is ook onze taak”

We merken het allemaal in onze portemonnee. Het leven is duurder geworden. We geven meer uit aan het warmhouden van ons huis dan ooit tevoren. En de dagelijkse boodschappen nemen een grotere hap uit ons budget. Ook de kosten van een uitvaart gingen omhoog.

“Het verbaast niemand dat ook bij Vredehof de kosten de afgelopen tijd zijn gestegen”, stelt Pedro Swier, algemeen directeur van Vredehof Uitvaartverzorging. “Niet alleen van elektriciteit, gas en de kisten, maar bijvoorbeeld ook de vaste kosten voor ICT. Door schaarste van grondstoffen en krapte op de arbeidsmarkt krijgen we in de hele keten te maken met prijsstijgingen. Dat bezorgt ons soms wel hoofdbrekens. Om de bedrijfsvoering gezond te houden, kunnen we niet anders dan prijzen verhogen. Terwijl we tegelijkertijd de consument willen beschermen en de kosten van een uitvaart verantwoord willen houden. Tenslotte willen we ons maatschappelijk verantwoord inzetten.” 

Indexering volgens CBS

“Hoe wij dan zorgen voor een evenwichtige kostenverdeling? Elk jaar kijken we zorgvuldig naar onze inkoop. Wat gaan de prijzen doen? Welk prijsindexcijfer hanteert het CBS? Hoe ontwikkelen de lonen in de CAO? En wat betekent dat voor onze kosten? Ook gingen we in gesprek met onze toeleveranciers en keken samen heel kritisch naar de kosten. Dankzij de jarenlange fijne samenwerking met onze vaste leveranciers konden we een prijsstijging zoveel mogelijk beperken. We hebben dit jaar onze tarieven maar op enkele extra onderdelen moeten verhogen. Hierbij hebben we expliciet gekeken welke kosten meer zijn gestegen dan andere en op onderdelen geïndexeerd volgens het prijsindexcijfer van het CBS. Omdat we deze werkwijze het meest verantwoord vinden. Voor onze klanten en onze bedrijfsvoering.”

Wat kunnen we verwachten?

De gemiddelde consument is er de afgelopen tijd flink op achteruitgegaan. “Ik maak me wel zorgen”, erkent Pedro Swier. Hoe lang gaan deze prijsstijgingen door? Deze vraag legden we voor aan Simon Wiersma, beleggingsstrateeg bij ING. “Hij heeft me enigszins gerustgesteld. Ondertussen blijven we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Mocht het zo zijn dat de tarieven in de loop van het jaar op onderdelen toch weer dalen, dan zullen wij daar zeker in mee gaan.”

Wat merken onze samenwerkingspartners van de kostenstijgingen?

‘Enorme onrust op de inkoopmarkt’

“Als producent van Uitvaartkisten, is het beeld heel herkenbaar. Vanaf begin vorig jaar merken we dat er een enorme onrust is op de inkoopmarkten met veel prijsstijgingen als gevolg. Deze zijn in veel gevallen hoger zijn dan ooit tevoren en ook nog eens meerdere keren binnen een korte periode. Ondanks voortdurende inspanningen om deze kosten op te vangen, ontkomen wij er niet aan om een deel hiervan door te belasten. Wij hopen dat op de lange termijn de beschikbaarheid van grondstoffen verbetert, maar ik zie dat op de korte termijn nog niet gebeuren.”

Jildert Steenbeek – Bogra Uitvaartkisten

‘Bloemen zijn 25% duurder geworden’

“Ook wij hebben te maken met stijgende kosten. Hieraan liggen meerdere oorzaken ten grondslag. Allereerst de stijgende energiekosten, maar ook de kosten van brandstof, zoals diesel en benzine, zijn een stijgende onkostenpost. De grootste kosten die zijn gestegen zijn die van bloemen. Veel kwekers hebben voor het eerst het telen van bloemen in de winter stilgelegd, omdat het door de extreem stijgende energiekosten niet meer rendabel was om nog te kweken. Daardoor is er een tekort aan bloemen ontstaan. Op de veiling moet je behoorlijk meer bieden, anders heb je geen bloemen. In zijn algemeenheid zijn bloemen 25% duurder geworden, dus ook rouwarrangementen worden duurder. Een bijkomende factor zijn de gestegen loonkosten en die moeten ook helaas worden doorberekend. Alles bij elkaar betekent het dat er behoorlijk gerekend moet worden om het rendabel te houden. De marges staan onder druk, maar we gaan wel met veel plezier verder met het maken van rouwarrangementen om voor nabestaanden de zo belangrijke laatste groet met bloemen te kunnen verzorgen.”

Gert Voogsgerd – Voogsgerd Bloemen

Pedro Swier
Pedro Swier
Overlijden melden • 24 uur per dag:
088 1198 200

Neem gerust contact op wanneer u vragen heeft. Wij staan voor u klaar.

088 1198 200 info@vredehof.nl

De juiste keuze

Wij zijn overtuigd van onze kwaliteit, maar we ondersteunen die overtuiging graag met een aantal keurmerken die we met trots voeren.