“Nederland kent meer leveranciers van rouwauto’s, maar geen enkel ander gespecialiseerd bedrijf maakt ze van A tot Z”, vertelt Jaap Legters (39 jaar). Met zijn broer Huib (37 jaar) is hij eigenaar van Huiskamp Carrosseriefabriek in Winterswijk. “Ons team bestaat uit 35 gepassioneerde medewerkers. We beschikken over een eigen plaatwerkerij, spuiterij en stoffeerderij. Samen ontwerpen, bouwen en installeren we rouwauto’s. Door de jarenlange ervaring en goede contacten met onze klanten over het werken met deze rouwauto’s in de praktijk, weten we mooie en praktische oplossingen toe te voegen.” Jaap vertelt graag hoe de stijlvolle, op maat gemaakte staatsierouwauto’s tot stand komen.
Duurzaam en ergonomisch
“Af en toe bouwen we een bestaande auto of een oldtimer om tot rouwauto. Meestal echter bestellen we, in opdracht van de klant een nieuwe Mercedes of BMW, maar ook een Polestar bijvoorbeeld, die volledig elektrisch rijdt. De vraag naar hybride en elektrisch neemt toe.” Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de carrosseriefabriek, zowel qua bedrijfsvoering als qua levering van zo duurzaam mogelijk rouwvervoer. Ook ergonomie en aanpassingen aan de rouwauto om schade te voorkomen, spelen een belangrijke rol. Als voorbeeld noemt Jaap de rollen in de vloer van de rouwauto. “Deze vergemakkelijken het inschuiven van de kist. Ook zorgen we voor een zo laag mogelijke tildrempel. Nabestaanden helpen soms bij het in de rouwauto plaatsten van de overledene. Vroeger gebeurde het nog wel eens dat de kist of de schaarwagen de bumper van de rouwauto raakte, waardoor krassen of deukjes ontstonden. Om dit te voorkomen installeren we een automatisch beweegbare bumperbeschermingsrail. Dit maakt dat een dergelijke beschadiging eigenlijk onmogelijk is geworden.”
De zaag erin
Na binnenkomst van een auto, wordt deze in de carrosseriefabriek in Winterswijk grotendeels ontmanteld. “Letterlijk gezegd, gaat de zaag erin. Voorbij de voorstoelen verwijderen we eigenlijk het complete achterdeel. En ja, dat is een behoorlijk rigoureuze ingreep, maar nodig om vervolgens de auto te kunnen verlengen met de vereiste 80 tot 86 cm.” Jaap legt uit: “Evolutionair gezien worden mensen langer en soms ook breder. Dat vereist aanpassing voor de afmeting van de kist, maar ook voor het ontwerp en de uitvoering van onze rouwauto’s. Tegelijk houden we rekening met de wens van nabestaanden om bloemstukken mee te kunnen nemen in de rouwauto. Momenteel is de doorgang van een rouwauto minimaal een meter hoog zodat het plaatsen van een kist met bloemen daar bovenop, geen enkel probleem is.”
Goedgekeurd
Jaap vertelt dat hij, voorafgaand aan de bouw van een rouwauto, een uitgebreid pakket samenstelt met de klant. “Het is voorzien van eisen en wensen ten aanzien van ontwerp en uitvoering. Ook tijdens het bouwproces zelf maken we samen nog keuzes die van invloed zijn op het uiteindelijk resultaat. Het deel dat we toevoegen aan de rouwauto bestaat uit een stalen constructie en daaroverheen een kunststof carrosserie.” Uiteindelijk ondergaat elke rouwauto een technische keuring. “Het keurmerk dat we daarvoor ontvangen is gebaseerd op internationale richtlijnen. Daarmee voldoet de rouwauto aan alle eisen.”
Ontwerp op maat
Klanten laten zich graag door Jaap Legters en zijn medewerkers adviseren over de vele mogelijkheden die er zijn. “We gaan zo goed mogelijk in op de wensen, voor zover praktisch uitvoerbaar en budgettair haalbaar. Het unieke van elke rouwauto is terug te vinden in de details. Denk aan belijning in het ontwerp, kleur, een fraaie sterrenhemel en extra bergruimte voor schaarwagens en andere benodigdheden. Ook gaat veel aandacht uit naar onderhoudsgemak, rijcomfort en representatieve aankleding in de rouwauto. Zo rijden hier per jaar circa 100 unieke rouwauto’s de fabriek uit, volledig naar wens van de opdrachtgever. Onze klanten zijn uitvaartondernemers in Nederland, Duitsland en België maar ook in Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Noorwegen.”
Het wow-effect
Legters denkt dat vooral de veelzijdigheid en het klantcontact zijn vak zo aantrekkelijk maken. “In een rouwauto brengen we zeer uiteenlopende kennis en expertise samen. Vanaf het begin werk je als team naar een eindproduct toe voor een klant die je vaak al jaren kent. Dat schept een band. Tijdens het ontwerp en bouwproces stuur ik foto’s naar de opdrachtgever. En tussendoor komen klanten soms ook kijken hoe het staat met de bouw van de rouwauto of rouwtransportauto. Wij houden zelf erg van die transparantie tijdens het ontwerp- en bouwproces, en onze klanten waarderen dat.” Jaap laat de werktekening zien van de nieuwe rouwauto die hij afgelopen zomer mocht opleveren aan Vredehof Uitvaartverzorging. “Dit is een Mercedes Landaulette met gesloten zijkant. En ja, natuurlijk is ook deze uitgevoerd in de voor Vredehof zo kenmerkende kleur smaragdzwart metallic. In de zon lijkt het heel donkerblauw. Echt prachtig, subtiel en waardig. Mijn vader zegt altijd: ‘Een rouwauto moet goed smoelen’”, glimlacht Jaap. “Als je de rouwauto ziet, moet deze een ‘wow-effect’ oproepen. En dat doet de Landaulette van Vredehof zeker. Dat geldt voor nu, maar dat moet over tien jaar nog steeds het geval zijn. En daar doen we elke dag, meer dan ons uiterste best voor.”
Met de paplepel
Inmiddels is het ruim 110 jaar geleden dat de heer G.B. Huiskamp zich vestigde in Winterswijk met een wagen- en rijtuigmakerij. “Het begon met de bouw van chique rijtuigjes voor gegoede lui en platte wagens voor boeren in de omgeving”, vertelt Jaap Legters, bladerend door een van de vele fotoalbums. “Maar na de bouw van zijn eerste staatsie-rouwkoets kreeg Huiskamp zoveel positieve reacties, dat hij zich volledig ging specialiseren in rouwvervoer. In 1985 namen onze ouders, Hans en Willi Legters, die hier al jaren werkten, het bedrijf over.” De goede naam Huiskamp, bleef op de gevel staan. Nog steeds werkt het echtpaar Legters, allebei 68 jaar, actief mee, maar ze hebben het bedrijf doorgegeven aan twee zonen. “Wij speelden hier vroeger op de grond tussen de imposante rouwauto’s met onze eigen speelgoedautootjes. Het vak is ons met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten”, lacht Jaap. “Ik ben hier opgegroeid en al op m’n 13de stond ik als zaterdagkracht op de loonlijst. Dus ja, ik hoop binnenkort m’n veertigste verjaardag te vieren, maar mijn 25-jarig jubileum bij dit bedrijf heb ik er al opzitten.” Werkjubilea vieren de medewerkers trouwens regelmatig. Ook 40 en zelfs 50 jaar in dienst van Huiskamp komt af en toe voor. “Eenmaal besmet met dit vak, raak je het moeilijk nog kwijt”, weet de ondernemer.